JE EX TERUGWINNEN MOEILIJK? 
Je bent in de categorie:        LIEFDESVERDRIET    

Ik blijf steeds denken aan mijn ex. Wat moet ik doen?

Een relatiebreuk is meer dan alleen een lichamelijke of materiële scheiding. Het is een periode waarin je tot bezinning komt over het leven dat je leidde waarbij je je nog veilig voelde. Het is het afscheid nemen van gewoontes, van een routine die goed ingeburgerd was en je nu in de steek laat.

Een dergelijke ervaring kan een psychologische schok veroorzaken, ja zelfs traumatisch zijn.

Natuurlijk heb je dan tijd nodig om er bovenop te komen. Gedurende die periode kun je niet anders dan steeds maar die film afdraaien. Je kunt er ook niet omheen om steeds maar weer die vertrouwde geluiden te horen of geuren te ruiken.

Het leven zonder je geliefde is niet gemakkelijk, en het is al helemaal niet om je ex uit je hoofd te zetten, te vermijden dat je steeds maar aan je ex denkt.

Steeds denken aan je ex? verander je omgeving

Het doel is eigenlijk niet eens zo waar het om gaat: of je nu je ex terug wilt winnen of verder gaan met je leven. Je zult de situatie moeten accepteren. Het einde van een relatie is het einde van een cyclus. Je zult nooit meer dezelfde liefde ervaren. Ook al zou het je lukken om je ex weer te verleiden, je relatie zal anders zijn, zal anders móeten zijn.

Je weet het inmiddels wel. De eerste twee absolute prioriteiten om er weer bovenop te komen en het vertrouwen in jezelf weer te vinden, zijn het respecteren van zijn/haar wens om met rust gelaten te willen worden (radiostilte) en het toepassen van een actieplan om aan jezelf te werken.

Het is echt wel logisch natuurlijk dat je steeds denkt aan je ex, maar vernieuwing en verandering van je leven is waar het om gaat. Je zult die veranderingen moeten aanvaarden.

Natuurlijk kun  je het denken aan je ex niet zomaar loslaten. Echter, pas op want die gedachten kunnen je paralyseren.

Wanneer je luistert naar liedjes waar je ex ook van hield, je denkt steeds maar aan je ex als je bijv. een sushi eet als hij/zij er ook zo van hield, dan zorg je ervoor dat die emoties weer opkomen. Deze nostalgische fase is heel normaal en begrijpelijk. Je wilt je namelijk vasthouden aan die veiligheid die je had, aan al die gelukkige momenten. Aan de andere kant levert het piekeren over je ex en je relatiebreuk natuurlijk helemaal niks op.

Maar concreet gesproken: de tijd zal je helpen om deze droevige crisis te overwinnen. Met name als je er niet voor terugdeinst om die veranderingen zo snel mogelijk te accepteren en door te voeren.

Probeer de dingen groot te zien. Verhuis als het moet, ontdek nieuwe hobbies, creëer een nieuwe sociale omgeving voor jezelf. Hoe meer je laat zien dat je zelfstandig bent, de dingen aandurft die op je pad komen, des te beter.

Ga dus nu eens niet uit naar die ene vertrouwde tent, maar zoek andere mogelijkheden op om uit te gaan en je te amuseren. Dat is de beste manier om:

a) weer veel zelfvertrouwen te krijgen

b) weer contrôle te krijgen over je gevoelens.  Die weerhouden jou ervan om er weer bovenop te komen.

Goede oefeningen om het denken aan je ex te stoppen

We zeiden het je net. Na de breuk kunnen alle kleine details je in tranen doen uitbarsten of je compleet aanzetten tot passief gedrag. Ons advies is dan ook: om uiteindelijk niet meer zoveel aan je ex te hoeven denken kun je het beste je strijdvaardig opstellen en de confrontatie aangaan met je pijn.

Wat we je dus willen aanraden is om je droefheid te kaderen.

In deze videopodcast (ook te beluisteren via Spotify of Apple podcast) zul je goede tips vinden om te stoppen met denken aan je ex. Het zal je ook helpen om paniekaanvallen tegen te gaan. 

Hier ook nog een andere goede oefening: pak je stopwatch en stel deze in op 10 minuten.

Gedurende deze 10 minuten ga je jezelf toestaan om alleen aan je ex te denken. Huil als je dat wilt, schrijf op wat je voelt. Loop niet weg van het gevoel. Zodra het alarm na 10 minuten afgaat, doe dan geheel iets anders. Iets wat je volledige aandacht vraagt (bijv. sporten, je beste vriend(in) bellen en voorstellen om iets samen te ondernemen, het klusje in huis wat al zo lang op je wacht, je muziekinstrument etc. etc.)

Herhaal deze oefening iedere dag gedurende een week. Het is echt een kwestie van herhaling en training. De week daarna stel je de tijd in op 5 minuten. Je zult steeds meer de logica begrijpen. De week daarna stel je de klok in op 3 minuten en vervolgens op 1, en vervolgens stop je ermee.

Deze oefening zal je in staat stellen om je liefdesverdriet een plek te geven en niet van het verdriet weg te lopen.

De overige tijd geef je jezelf positieve affirmaties zodat je brein nieuwe neurale paden aanlegt.

Zoek de verbinding met jezelf, om zo een betere versie van jezelf te worden. Het principe is in feit simpel maar werkt heel goed, want in plaats van dat je je gedachten de vrije loop laat en te focussen op details, bied je je gedachten een heel gestructureerd kader.

Dit kader gaat je onbewust helpen om je te realiseren dat je verdriet niet de hoofdzakelijke motor van je reacties mag zijn.

ik blijf maar denken aan mijn ex

Al spoedig zul je je beter voelen als je weer denkt aan je ex. Je zult je sterker voelen om in contact te komen met je ex, maar tot die tijd doe je je huiswerk en ga je er alles aan doen doen om er weer bovenop te komen! Want alleen dan zal het je lukken om je ex terug te krijgen.

Ontdek hoe ik jou in 3 online sessies van je liefdesverdriet af kan helpen. Het resultaat is verbazingwekkend snel! Geen ellenlange gesprekken zoals bij de psycholoog zodat het probleem alleen maar lang in stand wordt gehouden. Klik op de knop hieronder voor meer informatie.

46 cliënten kwamen binnen 6 weken (na 3 online therapie sessies) af van:

  • Liefdesverdriet
  • Bindingsangst/Verlatingsangst
  • Codependent gedrag
  • Obsessief gedrag
  • Schuldgevoelens
  • en nog veel meer...

ABONNEER Je OP MIJN PODCASTS (klik op de groene balk)

De datingsite van 2023 die perfect past bij jou

Regelmatig doen wij vergelijkend onderzoek naar de beste datingsites

Mijn naam is Marjolein. Veel mensen kennen mij onder mijn auteursnaam Michelle van den Berghe. Sinds 1997 begeleid ik als gediplomeerd relatietherapeute mensen bij liefdesverdriet en/of het terugwinnen van hun ex. Sinds 2020 ben ik gecertificeerd NLP-  Hypnotherapeut en kan ik met deze kennis krachtige veranderingen teweeg brengen bij mijn cliënten. De hulpvragen waar ik mee te maken krijg zijn heel divers. Daar waar sommigen het liefst hun ex willen vergeten willen anderen het liefst hun relatie herstellen. Wil je je ex terugwinnen, je liefdesverdriet verwerken, afrekenen met onzekerheid en sterker worden op persoonlijk vlak? Ik help je er met alle liefde bij en geef je de beste tools om te breken met oude patronen en grote veranderingen in jezelf geboren te laten worden! Je kunt op deze pagina meer lezen over mij

Laat een reactie achter
(reacties worden al dan niet goedgekeurd)

Je email wordt niet gepubliceerd. Vul hieronder je reactie en gegevens in

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Je ex terugwinnen?

Meld je aan voor onze
gratis videocursus

Liefdesverdriet.nl